Majjan - i seek a lower standard of living to reach a higher quality of life

Alla inlägg under oktober 2009

Av M - 27 oktober 2009 10:01

Kom hem igår vid strax efter fem och var helt dyngsur och kall, och hade ingen aning om vad S hade hittat på för kvällen för det skulle bli en överraskning. Möts av tända ljus och ett glas vin i näven innan jag ens tatt av mig skorna. Sen fick jag dricka det och röka en cigarett och sen blev jag inskickad i duschen för att göra mig iordning för kvällen... Ut på stan bar det till en grekisk restaurang med helt fantastisk mat, och vi beställde in en karaff vin och satt jättelänge, precis som man gör när man är vuxen. Helt underbart var det. S avslöjar att han tänkt sig ytterligare aktiviteter men att tiden inte räckt till för det, utan att vi får fortsätta fira idag istället (??) :) Jag är så nyfiken på vad han har hittat på. Idag har jag nämligen tagit ledigt så det kanske blir en heldag, who knows? Han är så påhittig så man vet aldrig.


Veckans låt är en låt jag "fått" av S. Mitt lilla hjärta. 

http://www.youtube.com/watch?v=WqFWUpfcO_E&feature=related

Av M - 25 oktober 2009 18:23

Helt slut efter en intensiv helg men väldigt nöjd ändå! Såhär på söndagkvällen kan jag njuta av ett nystädat hem och dofterna från köket där S lagar mat, utan dåligt samvete för att jag borde göra nåt annat än att dega i soffan och bara ha det gott. Idag har vädret dessutom varit skitkass så man behöver inte känna sig onyttig som stannat inomhus heller.


Igår var det fest här, jag hade bjudit alla jag känner här i skåne samt några från GBG, och hälften kom, ungefär. Färre än väntat men mycket trevligt ändå, tills festen spårade ur nån gång vid 1-snåret då två överförfriskade typer började bli lite väl jobbiga. Men som tur var så fick vi iväg dem hyfsat snabbt och smärtfritt och sen var det dags för sängen. Hur märker man att man börjar bli gammal? Förutom kråksparkarna som börjar titta fram i spegeln och faktumet att man allt oftare diskar efter maten istället för innan, så kan man inte längre festa till fem på morgonen - man är för trött helt enkelt. Så när de sista gästerna gick vid 2-tiden (då skulle de ner på stan, hur orkar de?) så gick jag och S och deckade. För att vakna upp 10 timmar senare till ett inferno. Visserligen hade jag röjt undan nästan allt innan jag gick och lade mig (ännu ett tecken - att tänka på den bekanta refrängen) men stället såg ändå ut som ett bombnedslag då det stod stolar överallt och soffan var trasig. Några timmar och en akutinsats från S' mammas sambo senare så gick den att sitta i igen och efter att ha skurat hela lägenheten, tänt massor med doftljus och tvättat hela dagen kan jag nu som sagt njuta av att bara ta det luuuugnt...


Det var förövrigt en superkul fest, kul att återse några trevliga ansikten från då jag bodde här i våras, och kul att träffa nya vänner med. Jag hade ett vitt linne med "guld"detaljer och örhängen med "guld" och "pärlor", och så min superfina guldögonskugga som jag fått av min kära Ida.


Har kollat lite på lägenhet igen, på tisdag ska vi åka och kolla på en bostadsrätt i en by utanför stan. Det ska bli kul, även om jag inte tror att vi kommer köpa den. Men det känns väldigt vuxet och seriöst bara att åka och titta! Nu blir det snart mat och sen är det dags för film. Imorrn börjar allvaret igen. Tills dess, ha det allra bäst!

Av M - 22 oktober 2009 17:16

Varför ska allt vara så jävla komplicerat jämt? Människor och deras jävla hjärnspöken alltså. Inte för att jag inte har några själv, och det gör ju allt så mycket mer komplicerat. Själv är jag livrädd att inte vara omtyckt. Inte så att jag börjar tjura om nån jag inte känner eller gillar säger nåt taskigt. Men de människor jag tycker om och/eller litar på kan fälla något så litet som en dum kommentar så kan jag få ett litet hugg i hjärtat. Eller när folk inte hör av sig. Jag har ganska många kompisar, men inte så många vänner. De som står mig allra närmst är mer eller mindre bra på att höra av sig. Och när man själv hör av sig, och personen i fråga för femtielfte gången i rad lägger på efter nån minut för att de måste göra nåt viktigare, då hugger det lite till. Som tur är har jag några stycken härliga människor i mitt liv som må vara mer eller mindre duktiga på att höra av sig men som i alla fall blir glada när man själv gör det. Jag är sanningen att säga inte så duktig på det själv nämligen, och då blir man extra glad av ett sms eller en rad på facebook. Som mer tur är så är jag utrustat med kortsinthet och förmågan att låta saker rinna av mig som vatten på en gås, så fem minuter senare är det mesta glömt. Det som dock inte rinner av kan liknas vid ett haschrus - det går över efter en stund för att sedan helt oväntat komma tillbaka i en psykos några veckor senare. Inte för att jag har nån stor erfarenhet av haschrus. Men det är ju vad man har hört i alla fall.


Allra jobbigast är det när den man håller allra kärast är arg på en utan att man riktigt vet varför. När man försöker lirka och få reda på vad som står på, och bara får ilska tillbaka. Jag fattar inte varför folk måste vara så arga jämt. Varför man inte kan vara snäll och glad och försöka vara till lags. Jag är övertygad om att ifall alla försökte vara sin älskade till lags så skulle mycket färre förhållanden sluta i separation.


Mycket gnäll idag. Men jag är vanligtvis en glad prick. Det är inte alltid det lättaste, och något man får träna på. Men om man tränar tillräckligt hårt på att tänka positivt så går det per automatik efter ett tag. Så då kan jag förhoppningsvis låta dessa ledsna tankar även dem rinna av mig..

Av M - 18 oktober 2009 15:43

Trött och seg som sig bör en söndag, och jobb-ångesten börjar komma krypande. Fast det är orättvist att säga så med tanke på att det för det första är ett bra jobb jag har och för det andra så vet jag vad riktig ångest innebär och vanlig vardagsleda är inte ens i närheten av det. Idag har jag städat och sorterat kläder och om ett tag får jag hem nio flyttkartonger med saker som är mina men som jag inte sett på två år då de stått i en källare i Tyskland sen tiden jag bodde där. Det ska bli kul att återse mina prylar och bläddra i mina böcker igen. Just nu äger jag bara studentlitteratur och en och annan trivial deckare men i lådorna ligger klassiker som Tom Sawyer, Den långa flykten och andra guldkorn. En av mina favoritförfattare som iofs skriver just deckare (men fantastiskt bra sådana) är Dennis Lehane, vars deckarserie om privatdeckarparet Patrick Kenzie och Angela Gennaro utspelar sig i de irländska delarna av Boston. Helt underbart. Han har även skrivit Shutter Island, eller Patient 67 som den heter på svenska, och den har kommit som film nu, med Leonardo DiCaprio i huvudrollen. Den verkar skitbra, så den längtar jag efter. Kanske kan bli en juldags-bio, om den har kommit till Sverige då. Här är trailern http://www.youtube.com/watch?v=HYVrHkYoY80


Nu är det dags att fortsätta städa så att man äntligen kan lägga sig och slappa i soffan med gott samvete sen.

Av M - 15 oktober 2009 06:22

Skulle egentligen ha gått på promenad nu eftersom jag är uppe så tidigt.. men för det första så har jag glömt mitt headset till luren i skåpet på jobbet (jag går inte utan musik, det finns inte på denna jord) och för det andra är jag fortfarande (!) lite rosslig. Så det får bli en annan dag. Satt och myste med tända ljus och en kopp te i soffan med S innan han gick istället - en mycket bättre aktivitet när det är minus 40 grader och bäcksvart ute.


Veckans låt är Young - den enda låten av Hollywood Undead som har lite substans i texten :) (De andra är också megabra men har bisarra texter, och jag är ju en text-människa så..)





Av M - 13 oktober 2009 19:40

Om mindre än fyra veckor är det dags för mig att lämna vackra Skåne och flytta tillbaka till Västgötaslätten. Det känns lite splittrat faktiskt. I 7 månader ska jag bo i Skara med allt vad det innebär. På ett sätt längtar jag eftersom jag saknar mina roliga klasskamrater, jag saknar Mia och Castro, Adam och de andra MLParna, jag saknar gymmet, kårpuben, skolan, och ja, jag saknar Olins lite också. Men samtidigt kommer det bli så jävla trist att flytta från underbara Helsingborg, från djursjukhuset, alla kompisarna här och inte minst S... det kommer bli skitjobbigt. 7 månader... sen ska jag flytta tillbaka till Helsingborg för gott tror jag.

Av M - 12 oktober 2009 19:24

Måndagen till ända, en ny vecka igångsparkad. Äntligen. Håller i detta nu på att laga mat, köttfärsbiffar med tzatsiki och ris. Vi beställde för några veckor sedan en "nötlåda" från Mossagården, innehållandes 15 kilo ekologiskt hängmörat kalvkött. Fantastiskt gott, och för mig som nästintill bara äter ekologiskt kött så är det helt perfekt. Jag gillar ju kött, men har av djurrätts- och miljöskäl länge funderat på att bli vegetarian. Men sedan några år köper jag nästan enbart ekologiska animalieprodukter istället för att utesluta dem helt, vilket på flera sätt är bättre eftersom det stimulerar marknaden för ekologiska animalieprodukter. Det är dock mest av en kompromiss eftersom alla andra i min omgivning äter och har ätit kött (familj, pojkvänner osv). När jag bott helt själv har jag dock levt nästintill helt vegetariskt.


Jag kommer skriva en hel del om min ekologiska livsstil i den här bloggen. Jag tycker att det är viktigt att förmedla, och jag tycker att det är en skyldighet vi har som människor och "delägare" av denna jord, att ta hans om den efter bästa förmåga. Jag som studerar har ofta ont om pengar men har ändå valt att prioritera en ekologisk livsstil framför annat. Jag tycker helt enkelt att det är var och ens plikt att göra det man kan för en ekologiskt hållbar livsföring, och jag får alltid en smula ångest när jag är "tvungen" att köpa något o-ekologiskt.. 


Så, köttfärsbiffar och ris alltså. De står i ugnen nu. Jag är skithungrig.


Kram och hej för denna gången! 

Av M - 10 oktober 2009 11:14

Åh vad gott jag sovit, de där tabletterna är underbara. Tur att man bara ska ta dem i sju dagar annars skulle man ju bli beroende... Inte bra alls. Nu är klockan kvart över elva och jag har precis gått upp, som sig bör på en lördag. Idag ska vi städa och göra fint så att vi imorgon kan slappa och göra vad vi vill, vilket förmodligen blir att sova eftersom vi ska kolla på matchen ikväll. En landskamp mellan Sverige - Danmark kallas i Skåne för derby och det verkar som att skåningarnas lojalitet är kluven. Men jag lär bli ganska ensam om att vråla när Sverige gör mål ikväll nere på puben.


http://veckansmp3.whoa.nu/spakur-en_for_alla-whoa.nu.mp3?AWSAccessKeyId=18K8K88V9TJ1RTCMJJ02&Expires=1255182379&Signature=SdEPCE3YEiO1ewxYV%2Fy1qYim1D0%3D


Tänkte jag skulle publicera veckans låt. Den här låten gillade jag inte i början men har börjat gilla den mer och mer när jag lyssnat. Texten är grym och träffande. Tyvärr finns den inte på youtube så jag postar en länk till en quicktime-fil :) Här är lite utdrag ur texten:


"Men fortsätt tugga israelisk apelsinchoklad
Snart kommer du ändå strypas med din palestinasjal
Allt ni har är påklistrad fuckad skitmoral
Jag vet att när trenden är över så packar ni och drar
Vissa personer som reppar Gazaremsan
stod förra året och skrek ”ni är i Sverige, tala svenska”
såklart är det lugnt, alla gör missar
men ställ dig upp och skäms för det som en riktig svensk gör det"


"Vad skrattar du åt då, klädsnobb?
Är det för det enda kroppsarbete du gjort är ett näsjobb?
Ändå har du gott om stålar
och har råd med både rom och cola – och du snortar båda
Du raglar ut och ropar ”rastaman” efter mig, nämen oj
”Ja, vad är det sailerboy”
Vad, ska jag vinka glatt?
Nä, jag ropar ”visst, pappa betalar, men inte skatt”
Du gick på internat och gjorde en sparsam insats, minst sagt
Det fanns inga kamrater i din klass
Så länge din pappas värdecheckar räcker är du en rikemansparadox
då du både är tät och läcker"


"För snart har vi polio, pest eller kolera
Philip, Madeleine eller kronprinsessan Victoria
Det är fan så jag inte vill tro det
Gamlingar ligger och ruttnar och Bernadotte sätter sprätt på nittio miljoner
I vårt underbara land är en man undantagen lagen
bara för att han är han"


"Vänta, backa lite. Jag minns inte att jag bett dig
berätta om hur du gör världen bättre och vackrare
Jag hör att du känner dig ren i själen,
men tyvärr glömmer du skadan som systemet du är en del av gör i tredje världen
Där bor dom som skapar mervärdet i dina, till synes, rena kläder"

"En för världsfred, en för jämlikhet, en för närhet och en för ensamhet
Alla jämlika, bara rättvisa, alla för en och alla för enskilda, givmilda
En per världsdel, en för säkerhet, en för välgörenhet och en för ärlighet
Bara framåt vi går och vi kan, ja, det lovar jag. En för alla och alla för en - utopia"


Som sagt. Grym låt helt enkelt.

Presentation

Majjan bloggar om sitt liv och det som händer däruti.

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards