Majjan - i seek a lower standard of living to reach a higher quality of life

Alla inlägg under december 2009

Av M - 21 december 2009 15:40

Tänk egentligen vilka hjältar det finns i världen. Såna som outtröttligt kämpar på fast allt är skit runt omkring dem. Dessvärre går det 100 idioter på varje eldsjäl. Det var tydligt på klimatmötet i Köpenhamn. Världens ledare skiter i människorna som bor på den här jorden, så var det en gång för alla konstaterat. De vill inte komma fram till något vettigt och deras lama förslag till åtgärder är en piss i havet jämfört med vad som skulle behöva göras. Jag blir matt bara jag tänker på det, eller egentligen när jag tänker på all skit i världen. Jag blir arg och ledsen för att sen bli matt och inse att det är mig övermäktigt. Jag orkar inte helt enkelt, jag kämpar för att ändra på mina egna vanor och det är jobbigt nog, jag kan inte ändra på alla andras vanor också. Och när jag står där i affären i kön bakom någon som lägger upp halvfabrikat efter halvfabrikat, tortyrköttbit efter tortyrköttbit, så vill jag bara ge upp.


Än värre blir det när jag har handlat åt S, han blir sur om jag köper ekologisk mjölk "för att de förpackningarna är mindre". Ja just det, vad spelar det för roll att djuren står på spaltgolv, är uppbundna 6 mån om året, kanske aldrig får se solljus, bara förpackningen är i rätt storlek. Och jag orkar inte ta en diskussion så jag köper den oekologiska mjölken och så mår jag jättedåligt när jag står där i kassan. Jag ondgör mig över personen före mig i kön som inte bryr sig ett smack om att han bidrar till djurplågeri, förgiftar sina barn och sin miljö, och så kollar jag ner i min egen korg och inser att jag inte är ett dugg bättre, för även om jag vill väl så viker jag mig för att slippa en konflikt. Vilket ju indirekt betyder att kornas lidande är mindre viktigt för mig än att slippa tjafsa med S. Jag är precis lika god kålsupare med andra ord.


Då är det skönt att det finns människor som tar tag i saker, som faktiskt lever som de lär och som står upp för och protesterar mot orättvisor, miljöproblem och all skit, människor som orkar ta sitt ansvar och dessutom tar mycket mer ansvar än alla andra. Man blir glad och varm när man läser om dessa människors engagemang, och sen blir man lika ledsen och nedtryckt igen när de som har makt att påverka hellre slänger dessa eldsjälar i fängelse än att lyssna på dem. http://www.greenpeace.org/sweden/nyheter/vilka-aer-de-verkliga-brottslin-3


Vad kan man egentligen göra? Förutom att fortsätta harva på i sina hjulspår och göra det bästa man kan av situationen. Jag pluggar, har inte mycket pengar, men lyckas ändå ge 50 kr till Greenpeace varje månad och köper mestadels ekologisk mat. Kan jag så kan alla, det är bara att göra. Man måste bara sätta futtigheter som "havregrädde smakar inte exakt likadant som mjölkgrädde" eller "den oekologiska mjölken har en större förpackning" åt sidan.


Av M - 18 december 2009 21:25

Så har man anlänt i Helsingborg, och är för tillfället i full färd med att förtära en Tuborg Julebryg. Gjorde supersmaskig mat idag, den hade kunnat bli goare men S gillar inte svamp. Hur som helst skar jag potatis i lagom stora och snygga bitar, på med olivolja och in i en varm ugn. Sen hackade jag en paprika, en lök och en halv chili och stekte på låg värme ganska länge, paprikan ska bli mjuk. Sen hade jag i några msk creme fraiche paprika o chilismak (jag veeet, halvfabrikat = dåligt men jag kokade soppa på en spik och tog det jag hittade i kylen), nån dl matlagningsgrädde och sen var den slut så jag spädde med mjölk. Basilika, timjan, salt, en pytteliten nypa kanel och en liten skvätt grillolja med chilismak (ett par e-nummer men ingen E621 åtminstone) och sen fick det puttra. Åt alltihopa med en rejäl fläskkotlett från vår ekologiska utegris som vi har i frysen (behöver jag säga att ekologisk utegris är fantastiskt gott? Den som ätit sådant kött kommer för alltid att tycka att massproducerad tortyrgris smakar potta) och det vart supersmarrigt. Hade jag fått bestämma helt själv så hade jag även haft i champinjoner i såsen och skurit paprikan i mycket större bitar (man får barnmatshacka grönsakerna om S ska äta dem). Grymt sa grisen!


Om vädret är fint imorgon funderar jag på att ta en skön promenad i det vintriga skånelandskapet. Nån dag här ska vi åka till Väla och köpa kyckling (jag har inte sett att de har bosarpkyckling på fler affärer i Helsingborgstrakten, mystiskt!) för jag är sjukt sugen på det och alla jag känner som provat (dvs min mamma) säger att bosarpskycklingen är sjukt god.


Nu ska jag fortsätta avnjuta min julöl men den som känner för att lyssna på lite bra musik tunar som vanligt in min blogg, här är dagens bidrag till världens örons allmänna välbefinnande:


Mat
Av M - 17 december 2009 12:40

Oj vad länge sen det var jag skrev. Men faktum är att det inte har hänt så mycket sen dess. Hela stan är täckt med en decimeter snö. Var i Helsingborg i helgen (torsdag till tisdag), mycket trevligt (där var ingen snö). Jag bara latade mig hela dagarna, och pluggade precis ingenting. Jo, lite på tåget ner och upp. Osmart, eftersom jag har tenta imorrn. Är ledig från skolan idag så jag sitter och försöker banka in allt i skallen nu, väntar till sista sekunden som vanligt. Den förra tentan för 2 (två) (!!!) veckor sedan gick ganska bra tror jag. Det kändes så i alla fall.


Snart är det jul, ja. Och lov, det betyder att man kan jobba och tjäna pengar, härligt. Ska åka ner till Helsingborg på fredag direkt efter tentan, jag, Jenny, Alexandra och Jennys två hundar Fixa och Astrid ska försöka få plats i Jennys lilla bil...


Jag och S har förresten kommit på vilka hundar vi ska köpa. Han ville först ha en rottis men har ändrat sig (tack och lov!) och vill nu ha en småländsk stövare. Jag vill som vanligt ha en liten hund och har hittat min hjärtehund, nämligen phalene. Bildgoogla på phalene så får du se det sötaste världen har skådat.


Ja, sen bär det upp till Sthlm i mellandagarna. Ska jobba hela resten av jullovet, på samma ställe som i somras. Ska bli kul. Å mysigt att träffa katterna och vovven, och familjen med kanske ;)


Här kommer en låt, en lugn och skön en, från Speech Debelle. Grym tjej.




Av M - 6 december 2009 10:32

Skulle haft inflyttningsfest igår men folk var så sega och skulle komma jättesent. Så då tröttnade jag på att vänta och gick till en annan fest istället :) Bra såklart att jag slipper städa idag, och eftersom jag städade hela dagen igår så är det jättefint i lägenheten. Dåligt eftersom ingen i hela världen verkar lyssna på exakt samma musik som jag och därför är det oftast inte min musik på fester. Det måste vara det absolut allra bästa med att ha fest hemma - att man får välja musik helt själv! 


Nu är det två skolveckor kvar och sen är det jullov. På torsdag far jag ner till Helsingborg till S. Sen åker jag tillbaka till Skara på tisdagen och tillbaka hem till Skåne på fredagen. Egentligen rätt meningslöst att åka upp men jag har ju tenta där på fredagen så jag måste väl :S Sen ska jag fira jul i Skåne. Det ska bli intressant, alltid kul att få uppleva högtider i främmande kulturer.


Funderar på att gå och köpa mig en lussebulle men låter nog bli. Ja, det är advent men jag drack sex öl igår så jag har fått i mig nog med kalorier.


En låt, kanske. Skönt gung. Dont mind the lyrics.


Av M - 5 december 2009 11:02

Klockan är 11 och jag måste komma på partyhumör inför kvällen om det ska bli nå kul. Men det kommer väl :) Tänkte gå ut och gå idag men fy faen vilket jävla skitväder det är. Blött, slaskigt och regningt. Sånt brukar iofs inte stoppa mig men nu har jag inga ordentliga skor för mina höst/vinterkängor står hos mamma uppe i Sthlm och jag har bara ett par trasiga jumpaskor här så jag blir blöt om fötterna bara jag sticker ut huvudet. Men jag måste ändå gå ner till bolaget sen så då kanske jag tar en liten omväg, vi får se...


Nu är det dags att städa lite och sen komma i party-mood så här kommer en riktigt partylåt! Papapapokafejspapapokafejs!



Vilken snok hon har förresten Lady Gaga, har jag aldrig tänkt på förr :)

Av M - 4 december 2009 12:59

Jag känner mig full av energi idag trots att jag sovit kanske sammanlagt fyra timmar och skrivit världens jobbigaste tenta nu på morgonen. Kan vara för att nu är den äntligen över! All jobbig anestesi är över, nu läser vi inte det mer på hela utbildningen. Underbart.


Lagar mat, och vad blir det idag? Jo, spagetti och tomatsås med en jävla massa fetaost. Igen. Det är min standard när fantasin och tiden tryter. Imorse åt jag ingen frukost så jag är aphungrig och då blir det lättast snabbast möjliga, dvs denna innehållslösa kolhydratrika vitaminfattiga måltid. Eller, så farligt kanske det inte är men man kanske inte ska äta det varje dag? Efter en snabb inventering av förråden har jag konstaterat följande:

-Jag äter alldeles för mycket pasta.

-Jag äter alldeles för lite näringsrika grönsaker (jodå, äter mycket grönsaker men det blir hyfsat näringsfattiga som tomat, sallad.. en del paprika och svamp går iofs ner.)

-Jag äter (för?) mycket ost. Ädel, feta, mozarella, parmesan, you name it, i'll love it.

-Jag äter nästan inget kött. Bra!

-Jag äter alldeles, på tok för, fruktansvärt för lite fisk. Nu har jag iofs tagit mig i kragen och köpt hem lite makrill. Men alltså det är svårt det där. Jag gillar verkligen fisk. Men jag vill inte äta utrotningshotade djur fiskade under oetiska förhållanden. Där gick favoriten tonfisk och den goda torsken, samt de flesta andra matfiskar bort direkt. Vill inte äta fisk som fötts upp under oetiska förhållanden, där gick laxen bort.

Det finns mycket fisk man kan äta med gott samvete. Insjöfisk (om man törs med tanke på gifterna), sill (finns i överflöd i östersjön pga torskens bortfall), och naturligtvis all ekologisk fisk. Svenska skaldjur ska också vara okej att köpa. Okej, insjöfisk går bort för att jag inte fiskar. Kan man köpa insjöfisk i affären? Säkert men då är den väl svindyr. Ekologisk fisk går också bort för serilöst, jag har inte råd. Svenska skaldjur.. om det överhuvudtaget är utmärkt så är det dyrare än vanligt, och vanligtvis är det dyrt nog. Och sen var det ju sillen... ja just det. Sill, ja.


Övrig fisk har jag dålig koll på. Vet inte alls hur det står till med makrill. Och innan nåt smartskaft kommer och länkar till letmegooglethatforyou.com så tänker jag tala om att det blir min hemläxa till nästa gång att ta reda på hur det står till med makrill och sardiner i våra hav. Så får vi se om jag måste ha ångest över mina små burkar.


Idag ska jag städa hela lägenheten från topp till tå! Den har blivit ganska eftersatt nu eftersom jag haft så mycket pluggande men nu ska det äntligen bli gjort. Sen ikväll funderar jag faktiskt på att vara så ambitiös och läsa kapitlena om det som nästa tenta om två veckor handlar om, endokrinoligi och reproduktion i Clinical anatomy and physiology for veterinary technichians. För övrigt den bok i utbildningen som jag har haft allra mest nytta av och som är så lättläst att till och med icke veterinary tecnichians skulle fatta den ;)


Nä, mot köket och min näringslösa pasta.

Mat
Av M - 3 december 2009 09:42

Äntligen torsdag! Det betyder: bara en dag kvar till tentan och efter det så är det gjort. Jag kan dock inte se längre fram än en dag just nu, det är så mycket som ska in i huvudet. Igår satt S och jag länge i telefon och han förhörde mig på gamla provfrågor. Vi kom dock på, att eftersom inte svaren står med i mailet med frågorna jag skickade honom, så kunde han inte kolla att jag svarade rätt. Men eftersom han knappt vet vad anestesi är så skulle han inte ha blivit så mycket klokare av det. Jag bävar inför när jag ska behöva förhöra honom på hans logistikgrejs, det är verkligen inte mitt ämne. Så S, om du läser detta, nog för att jag skrattade åt hur du uttalade isofluran, men tänk vad du kommer få skratta åt mig när jag ska hjälpa dig att plugga! oj oj oj.


Igår gjorde jag sjukt god mat, måste få dela med mig av receptet. Jag vart så sugen på skinka förstår ni, har ju inte ätit kött sen jag kom hit knappt. Så jag gick till affären och ser man på! De HADE ekologisk skinka! En miljon kronor / kilot kostade den ungefär men jag skulle ju bara ha 100 gram så jag hostade glatt upp pengarna. Så när jag kom hem så fräste jag skinkan i en stekpanna, hittade en ledsen paprika i kylen som jag hackade ner (ledsna grönsaker går oftast jättebra att ha i mat om man inte vill äta dem färska, i mitt hushåll slängs ingen mat!), hackade i en 10-12 svarta oliver (hade inte råd med ekologiska men såg iaf till att de var garanterat fria från färgämnen) och hällde i en förpackning matlagningsgrädde (jag klickade i lite creme fraiche också för att den inte skulle bli för tunn men sen fick jag ändå spä med vatten för att den blev för tjock). Sen smulade jag i ungefär en halv kvibille gräddädel, alltså vad vore livet utan sån ost! Sen lät jag det bubbla en stund. Det blev tre portioner sås ungefär, och jag åt en av dem med fullkornspenne (är inte så förtjust i penne men det var den enda pastan de hade som både var fullkorn och ekologisk! Jag blir så trött på att så fort man ska ha ekologiskt så måste man ta standardprodukten, för det går ju inte att ha både ekologiskt och nåt annat. Iofs är detta på Ica Munken i Skara som har typ fyra ekologiska varor). Det var bra att jag hade i oliverna för att ädelosten är så smakrik att den tar över alla andra smaker om man inte har andra starka smaker i. Till exempel så hade jag i lite torkad basilika men den försvann som en avlöning så fort osten kom i. Och så upptäckte jag att jag lika gärna kunde varit utan skinkan, den smakade ingenting vid sidan av oliverna och osten. Sen åt jag allt det där med lite gröna blad och en tomat och så såklart fetaost. Jag skulle nog inte klara mig utan ost, det är därför jag inte kan bli vegan. Feta, ädel, mozarella... det ligger alltid nån god ost (oftast flera) i min kyl. Men man kan ju såklart köpa ekologiskt, vilket jag så gott som alltid gör, när jag bor i Stockholm, eller Helsingborg, eller en stad med lite bättre utbud än SKARA. Suck.


Veckans låt, just det. Vad ska vi ta... Vi tar en klassiker. Populärmusik feat Afasi - Tack för kaffet. Grymt skönt gung.



NU MÅSTE JAG PLUGGA!!

Mat

Presentation

Majjan bloggar om sitt liv och det som händer däruti.

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards