Majjan - i seek a lower standard of living to reach a higher quality of life

Direktlänk till inlägg 3 december 2009

På't igen

Av M - 3 december 2009 09:42

Äntligen torsdag! Det betyder: bara en dag kvar till tentan och efter det så är det gjort. Jag kan dock inte se längre fram än en dag just nu, det är så mycket som ska in i huvudet. Igår satt S och jag länge i telefon och han förhörde mig på gamla provfrågor. Vi kom dock på, att eftersom inte svaren står med i mailet med frågorna jag skickade honom, så kunde han inte kolla att jag svarade rätt. Men eftersom han knappt vet vad anestesi är så skulle han inte ha blivit så mycket klokare av det. Jag bävar inför när jag ska behöva förhöra honom på hans logistikgrejs, det är verkligen inte mitt ämne. Så S, om du läser detta, nog för att jag skrattade åt hur du uttalade isofluran, men tänk vad du kommer få skratta åt mig när jag ska hjälpa dig att plugga! oj oj oj.


Igår gjorde jag sjukt god mat, måste få dela med mig av receptet. Jag vart så sugen på skinka förstår ni, har ju inte ätit kött sen jag kom hit knappt. Så jag gick till affären och ser man på! De HADE ekologisk skinka! En miljon kronor / kilot kostade den ungefär men jag skulle ju bara ha 100 gram så jag hostade glatt upp pengarna. Så när jag kom hem så fräste jag skinkan i en stekpanna, hittade en ledsen paprika i kylen som jag hackade ner (ledsna grönsaker går oftast jättebra att ha i mat om man inte vill äta dem färska, i mitt hushåll slängs ingen mat!), hackade i en 10-12 svarta oliver (hade inte råd med ekologiska men såg iaf till att de var garanterat fria från färgämnen) och hällde i en förpackning matlagningsgrädde (jag klickade i lite creme fraiche också för att den inte skulle bli för tunn men sen fick jag ändå spä med vatten för att den blev för tjock). Sen smulade jag i ungefär en halv kvibille gräddädel, alltså vad vore livet utan sån ost! Sen lät jag det bubbla en stund. Det blev tre portioner sås ungefär, och jag åt en av dem med fullkornspenne (är inte så förtjust i penne men det var den enda pastan de hade som både var fullkorn och ekologisk! Jag blir så trött på att så fort man ska ha ekologiskt så måste man ta standardprodukten, för det går ju inte att ha både ekologiskt och nåt annat. Iofs är detta på Ica Munken i Skara som har typ fyra ekologiska varor). Det var bra att jag hade i oliverna för att ädelosten är så smakrik att den tar över alla andra smaker om man inte har andra starka smaker i. Till exempel så hade jag i lite torkad basilika men den försvann som en avlöning så fort osten kom i. Och så upptäckte jag att jag lika gärna kunde varit utan skinkan, den smakade ingenting vid sidan av oliverna och osten. Sen åt jag allt det där med lite gröna blad och en tomat och så såklart fetaost. Jag skulle nog inte klara mig utan ost, det är därför jag inte kan bli vegan. Feta, ädel, mozarella... det ligger alltid nån god ost (oftast flera) i min kyl. Men man kan ju såklart köpa ekologiskt, vilket jag så gott som alltid gör, när jag bor i Stockholm, eller Helsingborg, eller en stad med lite bättre utbud än SKARA. Suck.


Veckans låt, just det. Vad ska vi ta... Vi tar en klassiker. Populärmusik feat Afasi - Tack för kaffet. Grymt skönt gung.



NU MÅSTE JAG PLUGGA!!

Mat
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av M - 8 mars 2010 18:37


Ibland blir man smärtsamt påminnd om vilka barbarer vi i människosläktet faktiskt är. Om vi nu ska mörda och äta våra djur, kan vi inte åtminstone skämmas lite för det?        Apropå filé. Mina longissimus dorsi är helt utbrända idag tack var...

Av M - 6 mars 2010 19:51

Idag började jag dagen med en lång promenad, som bar till Coop där jag inhandlade en Bosarpkyckling. Underbart att kunna äta kyckling! Bosarpkycklingen är den enda kravmärkta kycklingen som säljs i Sverige så jag blev glad när jag såg att de hade den...

Av M - 17 februari 2010 10:23

..att åka ner till Skåne igen. Eller att åka hem, beroende på hur man ser det. Jo, jag tror att det är att åka hem. Jag har ju inget hem eller tre hem, lite hur man nu vill se det. Men Skåne är mest hem. Vad skönt det ska bli att vara där i över en v...

Av M - 11 februari 2010 16:39

Fick en kommentar (tro't eller ej!) till ett inlägg här nere. Författaren till kommentaren var snäll nog att upplysa om att "Kissie" också använder silverschampo. Min första tanke var "Vem är Kissie?  Hur kan man döpa sin unge till Kissie? Heter bror...

Av M - 10 februari 2010 16:41

..sen är det sommar. Då är jag äntligen klar med skolan. Då ska jag jobba och tjäna pengar. Då ska jag gå med bara ben, kjol och linne. Då kan man cykla överallt och gatorna är framkomliga för där ligger ingen snö. Då har jag ett riktigt hem. Då ska ...

Presentation

Majjan bloggar om sitt liv och det som händer däruti.

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards